Presentatie over de keersluis door Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat is door het wijkplatform gevraagd om iets te komen vertellen op de algemene ledenvergadering van 26 april 2011 over de planning van de werkzaamheden in verband met de aanleg van de keersluis en over hoe onze wijk wordt ingelicht over de werkzaamheden.

Jeroen Berkhout en Ellen Witvoet schetsen de achtergrond van de keersluis, geven aan wat de werkzaamheden behelzen, wat voor overlast te verwachten is en hoe wij op de hoogte gehouden worden.

Vervolgens gaan ze in op de vele vragen die gesteld worden. 

 

Inhoud van de presentatie

#achtergrond

#werkzaamheden

#communicatie

#vragen over communicatie

#vragen over overlast

#vragen over explosieven

#vragen over nulmetingen

#overige vragen

Jeroen Berkhout is verantwoordelijk voor de communicatie van deelproject Maasroute, onderdeel van het project Maaswerken. Na de overstromingen van 1993 en 1995 was het duidelijk dat de Maas veiliger moest. Daarom werkt Rijkswaterstaat van 2005 tot 2023 aan de Maas om overstromingen te voorkomen, maar ook om de Maas natuurlijker en beter bevaarbaar te maken en om zand en grind te winnen. (zie http://www.rijkswaterstaat.nl/water/plannen_en_projecten/vaarwegen/maas/maas_maaswerken/) De keersluis Heumen is een van de maatregelen die onderdeel uitmaakt van deelproject Maasroute. De Maas en aanliggende kanalen zijn na beëindiging van de werkzaamheden bevaarbaar voor klasse Vb schepen.

Ellen Witvoet is omgevingsmanager en is verantwoordelijk voor hetgeen vanuit en voor de omgeving van belang is op de realisatie van de keersluis en de bijbehorende werkzaamheden totdat de sluis er daadwerkelijk is. Ellen is de opvolgster van Carlo op de Beke die vorig jaar op onze ledenvergadering de plannen heeft toegelicht.

 

Achtergrond

Er wordt eerst een historische inleiding gegeven over het Tracébesluit Maasroute (rond 2003) waarin de beslissing is genomen om een keersluis bij Heumen aan te leggen. Keersluis Heumen omvat meer dan alleen een keersluis (eigenlijk een keermiddel). De verbreding van het vaarwater en afwerking van de nieuwe oevers vallen ook onder dit besluit.

Op grond van dit besluit is een aannemer gezocht om de werkzaamheden uit te voeren. Aannemers kunnen een Design & Construct voorstel indienen om mee te dingen naar de gunning van deze werkzaamheden. Ze maken een ontwerp voor de keersluis en alle andere noodzakelijke maatregelen, geven aan hoe ze alles denken uit te voeren en geven aan hoe ze de overlast voor de omgeving tot een minimum zullen beperken.

Begin 2010 is de keersluis gegund aan aannemer Besix voor 40 miljoen euro. Architect Lievense tekende voor het ontwerp (zie http://www.lievense.com/nl/pers/Nieuwsbrief+online/Nieuwsbrief+9%2C+mei+2010/Keersluis+Heumen voor meer informatie over ontwerp). Vanaf de gunningdoet Rijkswaterstaat een stapje terug. RWS is alleen nog maar opdrachtgever en als zodanig niet verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken van het project. De aannemer is daarvoor verantwoordelijk.

Na gunning moet de aannemer de plannen verder uitwerken, de vergunningen aanvragen en uiteindelijk het werk uitvoeren. RWS controleert of alles op de juiste manier wordt gedaan. De aannemer moet er voor zorgen op tijd klaar te zijn, i.v.m. Europese subsidies, etc. De einddatum voor keersluis Heumen is vastgesteld op januari 2013.

 

De werkzaamheden

De planning van de werkzaamheden van de verschillende onderdelen van keersluis Heumen (het keermiddel zelf, de ontgronding) ligt momenteel nog niet helemaal vast. Men is nu nog steeds bezig met de voorbereiding.

De aannemer is verantwoordelijk voor alle werkzaamheden, maar moet zich daarbij houden aan wettelijke kaders en vergunningen aanvragen bij diverse instanties. Veel partijen zijn daarbij betrokken zoals de gemeente, de provincie, het rijk, het waterschap, maar ook de omwonenden, de schippers en andere belanghebbenden.

De overlast die werkzaamheden met zich meebrengen moet aan regels voldoen. RWS bewaakt of alles goed gaat. Om deze taak goed te kunnen uitoefenen wil RWS graag weten of er volgens de omwonenden (en andere betrokkenen) dingen gebeuren die niet goed gaan. Er is een klachtenregistratie systeem ontwikkeld door RWS. Klachten kunnen gemeld worden bij loket@maaswerken.nl (binnen 3 dagen reactie) of telefoonnummer 0800-8002. De aannemer moet vervolgens iets doen aan de klachten en voorkomen dat ze opnieuw optreden. RWS kijkt of de klacht goed wordt afgehandeld. Verder zijn er afspraken gemaakt over binnenvaartverkeer. Dit zijn een aantal technische zaken om de scheepvaart zo weinig mogelijk te belemmeren.

De afgelopen maanden zijn en ook nu nog worden allerlei voorbereidende werkzaamheden verricht. Vergunningen zijn aangevraagd en voor een deel verkregen, bomen zijn gekapt, er wordt gewerkt aan een nieuw onderkomen voor de dassen, er wordt naar explosieven gezocht, afzettingen (hekken en prikkeldraad) zijn geplaatst, een aantal nulmetingen aan woningen zijn uitgevoerd, etc.

 

De communicatie

RWS en de aannemer zullen de omwonenden op de hoogte houden van de stand van zaken door het huis-aan-huis verspreiden van nieuwsbrieven en door publicaties in de Gelderlander en de Regiodiek. Regelmatig zal worden aangegeven welke werkzaamheden er de komende tijd zullen worden uitgevoerd en wat voor overlast van deze werkzaamheden te verwachten valt. Ook zal op de website van RWS informatie over de planning en de overlast te vinden zijn. Verder worden digitale kanalen ingezet, zoals regelmatig digitale nieuwsbrieven (waarvoor men zich kan aanmelden). Een SMS-dienst (waarvoor men zich kan aanmelden) zal vooral worden ingezet om onverwachte noodzakelijke uitloop van werkzaamheden te melden en uit te leggen waarom dit noodzakelijk was. Zaak daarbij is het snel inlichten van de omwonenden. Ook wordt bekeken of het zinnig is om Twitter in te schakelen.

 

Vragen en antwoorden

Voor deze antwoorden is de uitleg van RWS aangevuld met informatie uit andere bronnen, zoals gemeente, RWS zelf en aannemer Besix.

Vragen over communicatie

  • Wanneer kan de eerste nieuwsbrief verwacht worden?

Binnenkort, zodra precies bekend is wanneer de overlast gevende werkzaamheden beginnen.

  • Waarom is er geen actuele informatie op de website van RWS te vinden?

Sinds de Maaswerken per 1 januari 2010 geen eigen projectorganisatie meer heeft maar rechtstreeks onder Dienst Infrastructuur van RWS valt, is de website niet meer bijgehouden. Het lukte niet deze draaiende te krijgen voor de installatie van onze nieuwe regering. Sindsdien gooit de nieuwe huisstijl van het nieuwe ministerie roet in het eten. Men hoopt dat de website binnenkort weer bruikbaar is.

  • Kan er niet op internet een infobulletin komen?

Er komen digitale nieuwsbrieven, naast de informatievoorziening via een speciale uitgave van de MaaswerkenNieuws over Heumen en bewonersbrieven die huis-aan-huis in de wijk verspreid gaan worden.

  • Komt er ook een tribune?

Zit niet in de planning.

Wel zullen er rondleidingen worden georganiseerd. Deze moeten echter aan allerlei veiligheidseisen voldoen en mogen de voortgang van de werkzaamheden niet verstoren.

 

Vragen over overlast

  • Wat voor overlast is er te verwachten?

De grootste overlast is te verwachten van de trillingen in grond door drillen van damwanden, platen en palen en van geluid door het heien.

  • Is het al aan te geven wanneer het heien en drillen begint?

Nog niet, maar het is heel goed mogelijk dat er begin juni begonnen kan worden.

  • De Oosterkanaaldijk wordt niet goed afgesloten als er niet gewerkt wordt.

Regelmatig rijden er jongeren (in auto’s) veel te hard over de voor hen verboden kanaaldijk. Dit gebeurt vaak na 17.00 uur. Er is aangegeven dat het een fietspad is, maar daar houdt men zich niet aan.

Een oplossing is om de dijk ontoegankelijk te maken bij vertrek van de werknemers. Dit punt wordt door RWS aan aannemer doorgegeven. (Ook de gemeente zal dit gaan controleren.)

  • Vorige week waaiden er enorme stofwolken de wijk in. Is dit straks ook te verwachten? Kan er voordat er gegraven wordt niet eerst besproeid worden om stofvorming te voorkomen?

Met klachten hierover contact opnemen met loket Maaswerken (mail naar loket@maaswerken.nl (binnen 3 dagen reactie) of bel met 0800-8002).

 

Vragen over explosieven

  • Het zoeken naar explosieven

Grond zelf bevat erg veel ijzer, dit bemoeilijkt zoekproces. Het zoeken naar explosieven duurt nog wel tot juni 2011.

  • Waarom is zo summier gecommuniceerd over het zoeken naar explosieven en wat er gevonden is?

Rijkswaterstaat heeft in de Gelderlander gecommuniceerd over de werkzaamheden. Het is echter niet onze bedoeling om meer te communiceren over het zoeken en opruimen van explosieven om onveilige situaties door zogenaamde ‘schatgravers’ te voorkomen.

Let wel: op dit moment is geen sprake van een onveilige situatie. De mogelijke explosieven liggen op een diepte in de grond en liggen daar al jaren. De werkzaamheden betreffen het laagje voor laagje afschrapen van de grond. Explosieven die dan aangetroffen worden, worden meteen verwijderd.

 

Vragen over nulmetingen aan woningen

  • Hoe zit het met de nulmetingen aan woningen?

(Antwoord per mail ontvangen van aannemer Besix.)

Een extern bureau heeft een analyse gemaakt van de risico’s op schade aan objecten in de omgeving tijdens de werkzaamheden. Uit deze analyse komt naar voren dat binnen een straal van 50 meter er een risico op schade aan objecten is. Géén enkele woning van de wijk Hoogenhof valt binnen deze straal.

Toch lijkt het ons verstandig om een soort van “controle vastlegging” in de wijk Hoogenhof te doen. Mochten er namelijk mensen in de wijk schade menen te hebben, dan kunnen we aan de hand van deze nulmetingen controleren of er in de eerste ring ook schade is opgetreden. Daarom hebben wij besloten om bij de woningen aan de Hoef met de oneven nummers 61 t/m 83 nulmetingen te laten verrichten. Deze mensen zijn ondertussen benaderd door de firma Bouwrisk.

Mochten er mensen in de wijk zijn die ook graag een nulmeting van hun woning willen hebben, dan is dit mogelijk en kunnen wij dit voor de mensen organiseren via de firma Bouwrisk. Echter zijn de kosten van de opname dan wel voor de mensen zelf.

  • Is er een verschil in schade te verwachten bij woningen die al dan niet geheid zijn?

Niet bekend.

 

Overige vragen

  • Is keersluis wel de goede benaming?

Een keersluis heeft altijd minimaal twee deuren. Eigenlijk is hier sprake van een keermiddel, omdat het maar om één deur (hefdeur) gaat.

  • RWS pretendeert publieksvriendelijk te werken, waaruit blijkt dat? Wat is er opgenomen in opdracht opgenomen?

Het publiek is behalve de omwonenden ook de schippers en de passanten. Er wordt rekening gehouden met het publiek bij het uitvoeren van werkzaamheden die geluid en trillingen produceren, de aanvoer en afvoer van bouwmaterialen, grond en andere goederen, etc. De aannemer moet ook aan de wettelijke voorschriften voldoen, wat betreft deze zaken.

  • Wie is er verantwoordelijk voor de werkzaamheden van de onderaannemers?

De hoofdaannemer Besix. Alle andere (onder)aannemers (een flink aantal) vallen onder diens verantwoordelijkheid. Dus Besix moet dit alles controleren.

  • Moet RWS er niet voor zorgen dat de gevolgen van de aanleg van de keersluis op het landschap en op het geluid en fijn stof van de Jan Ludenlaan door het kappen van de bomen worden gecompenseerd?

Rijkswaterstaat Maaswerken heeft datgene gecompenseerd dat verplicht werd gesteld op grond van de vergunningseisen.

  • Hoe zit het met de veiligheid tijdens de werkzaamheden?

Veiligheid staat hoog in vaandel van aannemer en wordt tijdens alle fasen meegenomen.